perjantai 16. heinäkuuta 2010

Hyväksi todettuja vinkkejä mässäilyn ehkäisyyn!

Niin kauan kuin muistan, on hoettu, että "kauppaan ei pidä mennä nälkäisenä". Niin totta. Mutta mulle tuli vasta vähän aikaa sitten ahaa-elämys, että "kylään ei pidä mennä nälkäisenä". Olen aina tehnyt juuri päinvastoin, jos on jotkut juhlat tai muu kyläreissu tiedossa. Olen siis tarkoituksella pihdannut syömisiäni ennen vieraisille menoa, "jotta voi sitten syödä herkkuja hyvällä omalla tunnolla". No tietäähän sen, miten siinä käy. Kun sinne pöytään pääsee, ei kykene hillitsemään itseään enää lainkaan, vaan tulee maisteltua tasan tarkkaan joka lajia ja vielä ehkä santsattuakin parhainta. :)

Muutama kuukausi sitten lueskelin artikkelia muistaakseni Kiloklubissa, jossa käsiteltiin aihetta. Siellä neuvottiin syömään kunnolla ennen juhliin menoa, jotta herkuttelu pysyy hallinnassa. Tämä muuten toimii! Meidän suvussa on tapana juhlia nimpparit ja synttärit, joten juhlia on suhteellisen usein. Olenkin nyt muutaman viime kerran toteuttanut tätä neuvoja ja syönyt itseni kylläiseksi ennen juhliin menoa. Ei ole tehnyt yhtään pahaa ottaa kahvipöydästä vaan yhtä lajia herkkua ja sitäkin kohtuudella. Jos emäntä katsoo pahasti, kun ei maistele kaikkea, niin voi sanoa totuuden mukaisesti, että "olen juuri syönyt, enkä millään jaksa, vaikka mieli tekisi!" :)

Yksi pala pullaa tai pieni siivu kakkua ei vielä kaada koko dieettiä. Ennen minulla oli tapana yhden "repsahduksen" jälkeen mässäillä koko loppupäivä, "kun kerran muutenkin on jo mennyt pieleen tän päivän osalta". Pari sataa ylimääräistä kaloria on kuitenkin eri asia kuin pari tuhatta..

1 kommentti:

  1. Toi on muuten niin totta! Siis kyläilyn suhteen, jos meen kylläsenä kauppaan, mä unohdan mitä piti ostaa :D

    VastaaPoista